REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. K. S. WYSZYŃSKIEGO
W SOMONINIE
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r.
2. Statut Szkoły Podstawowej im. K. S. Wyszyńskiego w Somoninie
Regulamin zawiera następujące rozdziały:
- Cele, prawa i obowiązki samorządu uczniowskiego.
- Rada samorządu uczniowskiego.
- Wybory do rady samorządu uczniowskiego.
- Opiekun samorządu uczniowskiego.
- Rada Wolontariatu
- Postanowienia końcowe.
ROZDZIAŁ I – Cele, prawa i obowiązki samorządu uczniowskiego
Cele samorządu uczniowskiego:
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów.
- Partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji wychowawczych zadań szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałanie uczniów i wzajemne wspieranie się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania.
- Stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samoobrony i samodyscypliny uczniów.
Prawa samorządu uczniowskiego:
SU może przedstawić Dyrekcji, Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia takich jak:
- Prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami.
- Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania właściwych zainteresowań.
- Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrekcją szkoły.
- Prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej.
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
Obowiązki samorządu uczniowskiego:
- Pobudzanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.
- Organizowanie grup uczniowskich do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły.
- Przedstawianie władzom szkoły opinii i potrzeb koleżanek i kolegów.
- Współudział w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych zainteresowań uczniów.
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w szkole, środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Zachowanie się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
- Okazywanie szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły.
- Informowanie uczniów o swojej działalności i zamierzeniach (np. gazetki, plakaty).
- Zgłaszanie uczniów do wyróżnień, nagród a także kar.
- Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów.
- Przestrzeganie zasad współżycia społecznego, przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności, szanowanie poglądów i przekonań innych ludzi.
- Troszczenie się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd.
- Dbanie o piękno mowy ojczystej.
- Udzielanie pomocy osobom potrzebującym.
- Organizowanie ciekawych zajęć edukacyjnych i wychowawczych, dyskotek szkolnych i innych imprez na terenie szkoły.
-
ROZDZIAŁ II – Rada samorządu uczniowskiego
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
Władzami samorządu uczniowskiego są:
- na szczeblu klas: samorządy klasowe,
- na szczeblu szkoły: rada samorządu uczniowskiego.
W skład rady samorządu uczniowskiego wchodzą:
- przewodniczący,
- zastępca przewodniczącego,
- skarbnik
- sekretarz
Kadencja rady samorządu uczniowskiego trwa jeden rok.
Członkami rady mogą być uczniowie klas IV-VII i oddziałów gimnazjalnych.
Prace rady samorządu uczniowskiego koordynuje przewodniczący rady wraz z nauczycielem – opiekunem samorządu.
Członka rady uczniowskiej można odwołać, jeżeli narusza regulamin samorządu uczniowskiego, statut szkoły lub nie bierze udziału w pracach rady uczniowskiej.
Na miejsce odwołanego członka rady uczniowskiej powołuje się ucznia, który w ostatnich wyborach uzyskał kolejno największą ilość głosów, a nie jest w radzie uczniowskiej, lub osobę zgłoszoną i zaakceptowaną przez radę.
Członek rady uczniowskiej może sam zrezygnować z działalności w radzie.
Pierwsze zebranie nowo wybranej rady zwołuje opiekun samorządu uczniowskiego w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego.
ROZDZIAŁ III – Wybory do rady samorządu uczniowskiego
Wybory do rady samorządu uczniowskiego odbywają się na początku roku szkolnego we wrześniu.
Wybory są:
- powszechne, tzn. każdy uczeń ma prawo udziału w głosowaniu,
- równe, tzn. każdy uczeń ma jeden głos,
- bezpośrednie, tzn. każdy głosuje osobiście,
- tajne, tzn. wybór jest anonimowy.
Prawo udziału w wyborach mają uczniowie klas IV – VII i uczniowie z oddziałów gimnazjalnych.
Wybory zarządza opiekun samorządu w porozumieniu z dyrekcją szkoły.
Kandydatem do rady samorządu może być każdy uczeń, który ma, co najmniej dobre zachowanie oraz spełnia warunki określone w rozdziale I (obowiązki).
Kampania wyborcza trwa tydzień, a kandydaci maja prawo umieszczania swoich plakatów wyborczych na korytarzu szkoły.
W czasie kampanii wyborczej nie można:
- oczerniać kandydatów,
- niszczyć mienia, plakatów i innych materiałów reklamowych kandydatów.
W dniu wyborów do rady samorządu uczniowskiego:
Każdy uczeń uprawniony do głosowania otrzymuje kartę wyborczą z nazwiskami kandydatów.
Głosować można tylko na jednego kandydata z danej klasy.
Wyborca wrzuca kartkę wyborczą do urny w obecności komisji wyborczej.
Czterej kandydaci , którzy otrzymali najwięcej głosów zasiadają w radzie samorządu uczniowskiego.
ROZDZIAŁ IV – Opiekun samorządu uczniowskiego
Opiekuna samorządu uczniowskiego wybiera SU.
Opiekun jest doradcą służącym swoją wiedzą, pomocą i doświadczeniem w pracy samorządu uczniowskiego.
Kadencja opiekuna trwa jeden rok.
ROZDZIAŁ V – Rada Wolontariatu
Czym jest rada wolontariatu?
Prawo oświatowe obejmuje nowy zapis, który umożliwia samorządowi uczniowskiemu w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmowanie działań z zakresu wolontariatu. Dla sprawnej koordynacji tych zadań samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
Strukturę rady wolontariatu i jej kompetencje powinien ustalić samorząd uczniowski w regulaminie.
Struktura Rady Wolontariatu:
- Przewodniczący Rady Wolontariatu.
- Zastępca Przewodniczącego
- Skarbnik
- Sekretarz
Kompetencje Rady Wolontariatu:
Rada może koordynować zadania z zakresu wolontariatu m.in. poprzez: diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym czy w otoczeniu szkoły, opiniowanie ofert działań, decydowanie o działaniach do realizacji, zgodnie z opracowanym harmonogramem działań.
Uczniowie są wolontariuszami w ramach zajęć dodatkowych w szkole. Działają pod stałą opieką nauczyciela, mogą być wolontariuszami bez względu na wiek i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania w tym kierunku na takich samych zasadach, jak rozwijają swoje umiejętności na zajęciach dodatkowych – w tym przypadku zawieranie porozumień z uczniami nie jest wymagane.
ROZDZIAŁ VI - Postanowienia końcowe
Wszystkie decyzje rady samorządu uczniowskiego podejmuje się większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.
Decyzje podjęte przez samorząd uczniowski muszą być zatwierdzone przez dyrekcję szkoły.
Podstawowe dokumenty takie jak regulamin, plan pracy oraz sprawozdanie z działalności SU znajdują się w dokumentacji SU u opiekuna i są dostępne do wglądu wszystkim zainteresowanym.