Zajęcia rewalidacyjne polegające na umożliwieniu dziecku zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości oraz kształtowaniu postaw otwartości i samoakceptacji oraz na wdrożeniu go do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.
Tematyka zajęć:
1 |
Ćwiczenia angażujące aparat oddechowy. |
2 |
Rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja. |
3 |
Wykrywanie różnic i podobieństw między obrazkami, przedmiotami; |
4 |
Układanie obrazków np. po lewej i prawej stronie, niżej i wyżej; |
5 |
Ćwiczenia rozmachowe (zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, malowanie form kolistych, falistych, rysowanie kredą po tablicy); |
6 |
Poprawne nazywanie rzeczy, czynności, zjawisk; |
7 |
Utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych; |
8 |
Wokalizacja (naśladowanie w formie zabawy dźwięków i głosów z otoczenia); |
9 |
Klasyfikowanie obrazków, przedmiotów wg określonych cech; |
10 |
Kreślenie figur w powietrzu. Wypełnianie figur kolorem. Ćwiczenia grafomotoryczne. |
11 |
Zabawy wydłużające fazę wydechową; |
12 |
Różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty muzyczne; |
13 |
Klasyfikowanie przedmiotów, figur geometrycznych wg określonych cech; |
14 |
Uzupełnianie rysunków w formie poleceń (Nad drzewem narysuj słońce); |
15 |
Ćwiczenia manualne usprawniające małe ruchy ręki (modelowanie, wydzieranie, stemplowanie, ugniatanie, wycinanie); |
16 |
Kształtowanie umiejętności spontanicznego wypowiadania się; |
17 |
Dodawanie i odejmowanie w zakresie dostosowanym do możliwości dziecka; |
18 |
Ekspresja przez śpiew |
19 |
Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego z wykorzystaniem np. historyjek obrazkowych; |
20 |
Samodzielne komponowanie z wyobraźni bukietów z liści. Rozwijanie wyobraźni. |
21 |
Ćwiczenia oddechowe brzuszno - przeponowe. |
22 |
Wyodrębnianie i liczenie dźwięków; |
23 |
Układanie obrazków i kompozycji wg wzoru i z pamięci ( puzzle, ...); |
24 |
Ćwiczenia koordynacji słuchowo - ruchowej i orientacji kierunkowej prowadzone w formie poleceń ( podnieś prawą rękę, zrób krok w lewo, itp.); |
25 |
Czynności manipulacyjne (chwytanie, przekładanie, przewlekanie, wkładanie, wyjmowanie drobnych elementów); |
Dziewczynki poprzez udział w zajęciach nabrały pewności siebie, wykształtowały umiejętności umożliwiające zdobywanie wiedzy (pisanie, czytanie, liczenie, obserwowanie, słuchanie, rozumienie). Zajęcia przygotowują do prawidłowego funkcjonowania w środowisku, budzą wiarę we własne możliwości, kształtują właściwą postawę społeczną związaną z akceptacją siebie, innych ludzi oraz umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne. Zajęcia wyrównawcze z matematyki w klasach I -III polegające głównie na wyrównywaniu szans edukacyjnych oraz wyrabianiu i wzmacnianiu poczucia własnej wartości oraz umożliwianie osiągania nawet niewielkich sukcesów matematycznych. Tematyka dotyczyła głównie utrwalania poznanych wcześniej wiadomości i umiejętności zdobytych w czasie zajęć edukacyjnych na poszczególnych etapach. Uczniowie poprzez udział w zajęciach wyrównały braki z poprzednich zajęć; przyswoiły bieżący materiał; zwiększyły aktywność na lekcjach matematyki; podwyższenie oceny ze sprawdzianów; przełamały bariery psychologiczne; wdrożyły się do samodzielnej i systematycznej pracy; mają satysfakcję z własnych dokonań i umiejętności nabytych na zajęciach. Zajęcia przyrodnicze dla grup przedszkolnych polegające głównie na budzeniu zainteresowań przyrodą oraz pogłębianiu wiedzy o najbliższym środowisku. Tematy zajęć dotyczyły między innymi:
- Zimnych krajów - harmonijnych zależności ludzi i zwierząt. |
- Eksperymentów z wodą - co się w niej rozpuszcza, a co po niej pływa? |
- Zakładania zielnika w i prowadzenia obserwacji. |
- Magnesowych czarów - zabaw z magnesem. |
- Mali badacze - telefon z kubków. |
- Mali badacze – kolorowy świat, odkrywanie barw |
- Ciekawostek o zwierzętach - po co wielbłądowi garb, czy konik polny gra na skrzypcach? |
- Wykonania zwinnego spadochronu |
- Wiadomości na temat - Skąd się bierze deszcz?, itp. |
Dzieci poprzez udział w zajęciach poznały swoje najbliższe środowisko przyrodnicze, poznały różne ekosystemy, poznały rolę i znaczenie ochrony naturalnego środowiska, wiedzą, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, operują słownictwem wzbogaconym o treści ekologiczne, wykorzystują materiał przyrodniczy i surowce wtórne w pracach plastyczno – technicznych, biorą odpowiedzialność za stan środowiska przyrodniczego.





W czasie zajęć uczniowie mający problemy ćwiczą umiejętności zdobywane na lekcjach matematyki. Nabywają swobodę w posługiwaniu się liczbami naturalnymi oraz ułamkami zwykłymi i dziesiętnymi co sprawia zawsze wiele problemów. Podnoszą poziom wykonywania działań w poprawnej kolejności i stosowania nawiasów. Kształcą rozumienie i rozwiązywanie zadań tekstowych oraz umiejętności w zakresie geometrii.. Dzieci przychodzą bardzo chętnie bo w mniejszej grupie łatwiej jest rozwiązywać problemy wynikające z trudności zrozumienia treści programowych. Mają też możliwość opanowywania umiejętności w formie gier edukacyjnych.



|
|