„KLUB GIER PLANSZOWYCH”

ZAJĘCIA EDUKACYJNO-ROZWOJOWE Z UCZNIAMI

ORGANIZACJA CZASU WOLNEGO DLA UCZNIÓW

Z ZAGROŻONYCH ŚRODOWISK REALIZOWANE

W RAMACH PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO „ALTERNATYWA”

PROWADZĄCA: JUSTYNA REGLIŃSKA

     Gry planszowe uczą dzieci i bawią. Dzięki cyfryzacji dzieci są coraz bardziej ciekawe świata i wszystkiego, co z nim  związane. W dzisiejszych czasach przed dorosłymi stoi wielkie wyzwanie połączenia świata analogowego z wirtualnym.

     „Klub gier planszowych” to alternatywa, która pozwoli połączyć te dwa światy. Pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać umiejętności miękkie takie jak:

- nawiązywanie relacji społecznych;

- współdziałanie w zespole;

- przestrzeganie określonych reguł (społecznych, obyczajowych);

- wyrażanie emocji;

- konfrontacja z uczuciem przegranej;

- panowanie nad złością, frustracją (które są bardzo ważne dla rozwoju młodego człowieka).

     Gry planszowe w dzisiejszych czasach to nie tylko trywialna rozrywka w wolnym czasie. Młodzi gracze rozwijają dziecięcą sprawność motoryczną, spostrzegawczość, refleks, orientację przestrzenną i pamięć. Pozwalają także kształtować analizę oraz syntezę wzrokową i słuchową. Usprawniają mowę, wzbogacają zasoby językowe, rozwijają myślenie. Wpływają na doskonalenie umiejętności matematycznych i logicznych u dzieci. Rozbudzają zainteresowania.

     Gry planszowe zapewniają dobrą zabawę, umożliwiają odreagowanie szkolnych stresów i pozwalają wczuć się w nieznane dotąd role. Nie tylko bawią, ale w jednakowym stopniu rozwijają wyobraźnię oraz uczą: przewidywania, podejmowania decyzji i ponoszenia odpowiedzialności za nie. Rozwijają umiejętności społeczne i interpersonalne.

     Gry planszowe są świetnym sposobem na spędzenie wolnego czasu przed lekcjami w towarzystwie rówieśników. Czas ten pogłębia więzi między dziećmi, zachęca do wcześniejszego przyjścia do szkoły, aby przeżyć przygodę. Nie jest to czas spędzony przed komputerem na różnorodnych „strzelankach”. Dzieci tu uczą się pewności siebie i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Uczą się też przestrzegania norm społecznych i stosowania zasad prawidłowej komunikacji. Dzieci w trakcie zajęć najpierw poznały zasady, jakie będą obowiązywać na zajęciach. Kolejnym etapem były pogadanka na temat efektywnego wykorzystania czasu wolnego.

     W trakcie zajęć dzieci miło spędzają czas przy różnorodnych grach planszowych. Są to m.in. „Blokus”, „Duuuszki w kąpieli”, „Hexx”, „Triple pentago”, „Taboo”, „Twister”, „5 sekund” „Triominos”, „Chromino”, „Farmer”, „Rummikub” i „Bąbelino”.

     W czasie zajęć dzieci uczą się:

-jak radzić sobie w sytuacjach trudnych?

-jak rozwiązywać konflikty w grupie rówieśniczej?

-jak akceptować siebie i jak się zachowywać, aby być akceptowanym przez otoczenie?

-jak cieszyć się z wygranej, aby innych nie urazić?

-jak przyjąć porażkę i zrozumieć, że ona nie dyskwalifikuje człowieka w grupie rówieśniczej?

  Dzięki zajęciom dzieci integrują się, uczą się współdziałania i współodpowiedzialności za podjęte działania. Wśród dzieci rozbudzają się zainteresowania planszowymi grami logicznymi. Co ważne dzieci uczą się radzenia sobie w sytuacjach trudnych; przestrzegania norm społecznych i zasad prawidłowej komunikacji oraz wyrażania emocji. Uczą się też zdrowego stylu życia – uświadamiają sobie korzyści płynące z czasu poświęconego grom planszowym i straty z czasu poświęconego bezsensownym grom komputerowym.

Dzieci zmobilizowały również swoich rodziców do wspólnego spędzania czasu przy grach planszowych, co dało dużo zadowolenia nie tylko dzieciom, ale i ich rodzicom. Rodzice nawet przyszli do szkoły na „Noc Mikołajową”, w której uczestniczyły dzieci, aby razem pograć w gry i dzięki temu też poznać nowe gry i spełnić marzenia świąteczne swych pociech.

planszowe 1